lunes, 8 de agosto de 2016

LA CONTAMINACIÓ DE L'AIRE QUE PATIM A BARCELONA

Aquesta entrada l'he fet per tal que la llegeixin totes aquelles persones que han posat el crit al cel i s'han escandalitzat en saber que Barcelona cobraria la zona blava i l'àrea verda el mes d'agost i que estaven estudiant el fet d'encarir el seu preu.

Barcelona és la quarta ciutat més contaminada de partícules més fines en suspenció (PM2.5), segons informe Aphekom amb dades de 25 ciutats europees.
Barcelona registra 27 micrograms per metre cúbic de partícules (PM 2.5) i l'OMS recomana no superar els 10 micr/m3. L'estudi diu que això permetria allargar la vida dels Barcelonins/nes fins s 22 mesos. Aquests nivells generen una càrrega extra de fins a 19.000 morts prematures per any de les quals, 15.000 són per malalties cardiovasculars.

Mesures que gravin els vehicles contaminants en desincentiven el seu us. P ex: fer pagar la zona blava o l'àrea verda i, per tant ajuden a complir les directrius pel que fa als límits contaminants de l'OMS.
Tenim dret a no enmalaltir. Aquest ajuntament pretèn (i dic pretèn, perquè no sé si ho aconseguirà) enfrontar-se a un lobby molt potent com el de l'automòbil. Recordem casos com el 'diesèlgate').
Acomplir les directrius contaminants de l'OMS, és a dir, no sobrepassar els límits permesos, produeix uns beneficis econòmics xifrats en 31.500 milions d'euros (informe Aphekom.  Cerqueu al Dr. Google). Aquests beneficis inclouen: despeses sanitàries, en absentisme laboral i altres costos intangibles a part d'allargar l'esperança de vida i millorar la qualitat de vida.


Aquestes partícules petites no són provinents de fàbriques, creuers o avions. Són exclusivament dels automòbils. Viure aprop d'aquests nivells alts de contaminació pot provocar entre el 15% i el 30% de tots els nous casos d'asma en nens i de malalties pulmonars d'obstrucció crònica i malalties coronàries per a adults de més de 65 anys.

La contaminació atmosférica causa 7 vegades més morts que els accidents de trànsit.
El diòsid de Nitrogen (NO2) té un límit al qual segons l'OMS no hauríem d'estar exposats de 40 microgr/m3 de mitjana anual. Barcelona sovint supera aquesta xifra. La directiva europea sobre els límits de NO2 està en vigor des de l'any 2.010.
La principal  via d'actuació per reduïr la pol·lució és la disminució del trànsit motoritzat o la potenciació del transport públic.

Barcelona és una de les ciutats amb més densitat de vehicles per Km2 d'Europa: 6.100 respecte als 1.500 en ciutats com París i Berlín.
La Generalitat de Catalunya no ha desenvolpupat encara el pla per millorar la qualitat de l'aire aprovat el 2.007 i van presentar una sol·licitut de pròrroga perquè no podia complir abans del 2.015 les exigències comunitàries (a dia d'avui no les compleix tampoc). Europa pot portar el cas al Tribunal de Luxemburg i això comportaria sanció milionària.

Entre 2.010 i 2.014 els analistes de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) va criticar els ajuts públics i subvencions que atorguen els governs vagin destinats a la producció i consum de combustibles fòssils i critiquen que aquest fet entorpeix els esforços per reduir les emissions de gasos i combatre el canvi climàtic. A Espanya hem tingut el pla PIVE.

L'estudi de Tom Tom (Traffic Index) diu que el 2.015 Barcelona és la ciutat més congestionada pel trànsit i amb pitjor hora punta d'Espanya. Un conductor de Barcelona pot passar un 28% més de temps-respecte a un flux de trànsit normal sense congestió- atrapat en qualsevol hora del dia i fins a un 48% en l'hora punta del matí. Això suposa perdre 109 hores més de temps en trajectes cada any.

Els contaminants de l'aire penetren als pulmons i als sistemes cardiovasculars, de manera que posen en risc la salut de les persones. Per això, la pol·lució incrementa el risc de tenir accidents cerebrovasculars, malalties del càncer de pulmó i afeccions respiratòries agudes, especialment asma.
La solució a això és incrementar l'ús de les fonts d'energia renovables i incentivar els transports col·lectius, afavorir el vianant i habilitar xarxes de carrils bici.

"La contaminació de l'aire a les zones urbanes continua creixent a un ritme alarmant i té efectes devastadors sobre la salut humana". María Neira (directora del departament de salut pública de l'OMS).

A Barcelona hi ha registrats més de 87.000 vehicles de tot tipus que acumulen més de 20 anys.