Barcelona és la quarta ciutat més contaminada de
partícules més fines en suspenció (PM2.5), segons informe Aphekom amb dades de
25 ciutats europees.
Barcelona registra 27 micrograms per metre cúbic
de partícules (PM 2.5) i l'OMS recomana no superar els 10 micr/m3. L'estudi diu
que això permetria allargar la vida dels Barcelonins/nes fins s 22 mesos.
Aquests nivells generen una càrrega extra de fins a 19.000 morts prematures per
any de les quals, 15.000 són per malalties cardiovasculars.
Mesures que gravin els vehicles contaminants en
desincentiven el seu us. P ex: fer pagar la zona blava o l'àrea verda i, per
tant ajuden a complir les directrius pel que fa als límits contaminants de
l'OMS.
Tenim dret a no enmalaltir. Aquest ajuntament
pretèn (i dic pretèn, perquè no sé si ho aconseguirà) enfrontar-se a un lobby
molt potent com el de l'automòbil. Recordem casos com el 'diesèlgate').
Acomplir les directrius contaminants de l'OMS, és
a dir, no sobrepassar els límits permesos, produeix uns beneficis econòmics
xifrats en 31.500 milions d'euros (informe Aphekom. Cerqueu al Dr. Google). Aquests beneficis
inclouen: despeses sanitàries, en absentisme laboral i altres costos
intangibles a part d'allargar l'esperança de vida i millorar la qualitat de
vida.
Aquestes partícules petites no són provinents de
fàbriques, creuers o avions. Són exclusivament dels automòbils. Viure aprop
d'aquests nivells alts de contaminació pot provocar entre el 15% i el 30% de
tots els nous casos d'asma en nens i de malalties pulmonars d'obstrucció
crònica i malalties coronàries per a adults de més de 65 anys.
La contaminació atmosférica causa 7 vegades més
morts que els accidents de trànsit.
El diòsid de Nitrogen (NO2) té un límit al qual
segons l'OMS no hauríem d'estar exposats de 40 microgr/m3 de mitjana anual.
Barcelona sovint supera aquesta xifra. La directiva europea sobre els límits de
NO2 està en vigor des de l'any 2.010.
La principal
via d'actuació per reduïr la pol·lució és la disminució del trànsit
motoritzat o la potenciació del transport públic.
Barcelona és una de les ciutats amb més densitat
de vehicles per Km2 d'Europa: 6.100 respecte als 1.500 en ciutats com París i
Berlín.
La Generalitat de Catalunya no ha desenvolpupat
encara el pla per millorar la qualitat de l'aire aprovat el 2.007 i van presentar
una sol·licitut de pròrroga perquè no podia complir abans del 2.015 les
exigències comunitàries (a dia d'avui no les compleix tampoc). Europa pot
portar el cas al Tribunal de Luxemburg i això comportaria sanció milionària.
Entre 2.010 i 2.014 els analistes de
l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) va
criticar els ajuts públics i subvencions que atorguen els governs vagin
destinats a la producció i consum de combustibles fòssils i critiquen que
aquest fet entorpeix els esforços per reduir les emissions de gasos i combatre
el canvi climàtic. A Espanya hem tingut el pla PIVE.
L'estudi de Tom Tom (Traffic Index) diu que el
2.015 Barcelona és la ciutat més congestionada pel trànsit i amb pitjor hora
punta d'Espanya. Un conductor de Barcelona pot passar un 28% més de
temps-respecte a un flux de trànsit normal sense congestió- atrapat en
qualsevol hora del dia i fins a un 48% en l'hora punta del matí. Això suposa
perdre 109 hores més de temps en trajectes cada any.
Els contaminants de l'aire penetren als pulmons i
als sistemes cardiovasculars, de manera que posen en risc la salut de les
persones. Per això, la pol·lució incrementa el risc de tenir accidents
cerebrovasculars, malalties del càncer de pulmó i afeccions respiratòries
agudes, especialment asma.
La solució a això és incrementar l'ús de les fonts
d'energia renovables i incentivar els transports col·lectius, afavorir el
vianant i habilitar xarxes de carrils bici.
"La contaminació de l'aire a les zones
urbanes continua creixent a un ritme alarmant i té efectes devastadors sobre la
salut humana". María Neira (directora del departament de salut pública de
l'OMS).
A Barcelona hi ha registrats més de 87.000
vehicles de tot tipus que acumulen més de 20 anys.