viernes, 19 de noviembre de 2010

FÒBIA A LA BICI (3)

Carta d'un lector al diari 20 minutos del dimecres 17 de novembre de 2010. Podeu veure la versió en pdf al següent enllaç (plana 19 del document):
http://estaticos.20minutos.es/edicionimpresa/barcelona/10/11/BARC_17_11_10.pdf



Ciclistas con deberes

Me encanta cuando los ciclistas luchan por sus derechos en la selva del asfalto y siempre tienen la boca llena de derechos. Pero, ¿y sus obligaciones dónde están, quién se acuerda de ellas Recientemente han puesto en la carretera de las curvas de las costas del Garraf de Sitges a Castelldefels (C-31) unas señales donde hay la figura de un ciclista donde dice que dejes un espacio de 1,5m mínimo para poder avanzarlos, siendo una carretera estrecha en línea continua casi en su totalidad y donde no existe ningún arcén. El día 14 hice en moto esa carretera, donde tenemos que convivir las motos, los coches y las susodichas bicicletas.Había un tráfico inusual de bicicletas,hasta el punto de que algunas iban más rápidas que los vehículos a motor (el mundo al revés).Yo iba detrás de un coche, pegado a la valla, cuando una bicicleta me adelantó por mi derecha, sin tener espacio para ello y estuvo a punto de tocarme. A.P.

-------
La fobia a la bici és una constant al nostre país. Quelcom que hauria de ser normal com fer un desplaçament en bicicleta, de vegades es converteix en una loteria en la que el premi consta en no patir un accident.

Anem a analitzar la carta detalladament:
El senyal de recordatori de que cal avançar com a mínim a 1,5 metres als ciclistes es posa, perquè en cas d'accident, a les vies públiques, els més febles són els vianants i els ciclistes. No entenc la queixa de la inclusió d'aquest senyal. No deixa de ser un element més que aporta (o hauria d'aportar) més seguretat, pel fet recordatori d'informar la distància mínima a la que cal avançar als ciclistes.

La carretera de les costes del Garraf, té voral (en castellà 'arcén') en molts trams. Els ciclistes, per llei, han de circular pel voral obligatòriament si la carretera el té i si, en cas de tenir-lo està practicable.

l'autor de la carta es queda extranyat de que les bicicletes avancin a altres vehicles a motor. Ho comenta dient que es tracta de: 'el món al revés'.
Aquest comentari és fruit del desconeixement del nostre vehicle. La bicicleta és un vehicle ràpid, eficaç, barat, no contaminant, econòmic i de poc manteniment que ens permet realitzar desplaçaments. No arriva a grans velocitats punta, però, en molts casos, és més veloç que altres vehicles.

El fet que les bicicletes siguin més ràpides dins el trànsit rodat és quelcom que es constata anualment en la cursa del transport on diferents vehicles i vianants fan un mateix trajecte per tal de comprobar quina és la manera més eficaç de transport al realitzar desplaçaments. En la majoria de casos, la bicicleta queda en els primers llocs.
Aquí hi ha un enllaç de la cursa del transport 2009 on la bicicleta apareix en els primers llocs com a vehicle més eficaç:
http://www.transportpublic.org/component/content/article/651-cursa-de-transports-barcelona-2009-resultats-

No ens hem d'extranyar doncs, tal i com diu l'autor de la carta, que les bicicletes (cal recordar que són vehicles) siguin més eficaços que alguns vehicles a motor.

A la via pública hi han de conviure tot tipus de vehicles tal i com esmenta l'autor de la carta (jo afegeixo que hauríen de poder conviure). No se perquè comenta de que hi havia tràfic inusual de bicicletes, doncs s'està demostrant que la bicicleta és el vehicle més eficaç. És per aquest motiu que cada cop més persones l'utilitzen, tot i els perills a que estem sotmesos en aquest país.

Recordar que, els vehicles automòbils i les motocicletes han de circular per la calçada i que, en cas de trànsit dens, si les bicicletes, que circulen pel voral, avancen als esmentats vehicles, no es considera aleshores un avançament, sino rebassament.

Recordar també que, a les carreteres o vies públiques interurbanes, les bicicletes poden circular en paral·lel i que la resta de vehicles poden envaïr la línia continua per avançar als ciclistes.

Al que va escriure la carta comentar-li que els que ens desplacem en bicicleta reclamem drets, evidentment, és un del motiu pel qual he creat aquest blog, ja que molts cops són vulnerats en l'exercici de desplaçar-nos amb el nostre vehicle i que quan es produeïx un accident, són els conductors de les bicicletes i els vianants qui la major part de les vegades en pateixen les pitjors conseqüències.