jueves, 15 de septiembre de 2011

IGNORÀNCIA I FÒBIA A LA BICI

MANIOBRAS


PELIGROSAS

El lector xxxx xxxxx llama

la atención con esta foto

sobre esta señal imposible

de aplicar en las estrechas

costas del Garraf. «La mayoría

» adelanta a las bicis,

explica, «para no obstaculizar más

las colapsadas

costas», aunque sea en

línea continua y con riesgo

de accidente. Aunque, si no

lo hacen, «se forman

caravanas». Por eso, ante

este problema: «¿Alguién

sabe la respuesta?».

Envía tus fotos a zona20barcelona@

20minutos.es o al subidor de









IGNORÀNCIA I FÒBIA A LA BICI

Al diari 20 minutos del dimarts 13 de setembre de 2011, un lector va publicar una foto on comentava que és impossible acomplir el senyal de separació lateral mínima d’avançament a les bicicletes d’1,5 metres, perquè, segons ell, per avançar, cal envair la línea contínua.

La foto es pot veure a la plana 2 del document pdf:

http://estaticos.20minutos.es/edicionimpresa/barcelona/11/09/BARC_13_09_11.pdf

El meu comentari a questa fotografia i al text que l’acompanya fa referència a que si l’autor és un conductor d’un vehicle (quelcom que no em queda clar), no hauria de conduir més, doncs demostra no conèixer les normatives vigents. A més, deixa constància escrita de la seva ignorància. En cas de ser conductor, es converteix en un perill envers als altres usuaris de la via pública i inclús es posa ell mateix en situació de risc.

No cal dir que, des de fa anys, es pot avançar als ciclistes envaint la línea contínua si les condicions del trànsit permeten realitzar-ho amb seguretat.

De l’escrit també se’n desprèn una mentalitat totalment contrària pel que fa al respecte a l’altre, ja que les carreteres interurbanes com la de la fotografia són vies públiques en les quals, tenen dret a fer-ne us tot tipus d’usuaris: vianants, bicicletes, motocicletes, etc independentment de quina sigui la seva velocitat de creuer ni de si la seva presència pugui provocar o no caravanes.

Amb això, el que vull dir és que, si en el supòsit que no es pogués envair la línia continua com ell creu i hi ha un tractor o una bicicleta circulant, qualsevol altre vehicle hauria de quedar-se darrera sense avançar encara que això suposi crear caravana. Tots els usuaris tenen dret a poder-se desplaçar. Existeixen vies ràpides on: vianants, bicicletes, tractors, etc, tenen prohibida la seva circulació.

El mateix passa a Barcelona. Es pot fer la prova qualsevol dia fent el trajecte en sentit de mar a muntanya pel lateral de la Rambla de Catalunya.

Si ens atenem al codi de circulació, pel lateral de la Rambla de Catalunya hauríem de circular pel costat dret del sentit de la nostra marxa, el més aprop possible de la vorera.

Aquesta norma, en el passat, la majoria de ciclistes no la acomplien, per la seva pròpia seguretat. Si anéssim per la dreta, com diu la norma, legalment cap turisme, camió i/o autobús ens podria avançar ja que no hi ha espai físic per avançar, tenint en compte el moviment oscil•latori de la bicicleta que es produeix en una pujada i també, degut a que la distància mínima lateral d’avançament és d’1,5 metres i no és realitzable per falta d’espai. Un altre motiu pel qual els ciclistes no respectaven la norma d’anar cenyits a la dreta, era perquè, en molts casos, els conductors i/o ocupants dels vehicles estacionats, obrien les portes sense tenir la precaució de la presència propera d’algun vehicle.

Aquesta és la mentalitat que cal canviar. Si hi ha un vehicle que ens precedeix, els nostres drets no comencen fins que acaben els dels altres. Ni els carrers ni les carreteres, són exclusius pels cotxes.

Per sort, l’Ordença de circulació de Barcelona, en les seves últimes modificacions, permet als usuaris de bicicletes, ocupar l’espai central del carril i ja no és obligat anar aproximat al voral circulant per la dreta del carril. D’aquesta manera: turismes, camions i/o autobusos no tenen la temptació d’avançar les bicicletes, tot i que, sovint, són increpades per tal que s’apartin. Lamentablement és quelcom que passa massa sovint.

Comentar que ja vaig publicar una entrada en que un lector va escriure una carta (publicada i seleccionada en negreta com la carta del dia, curiosament al diari 20 minutos, un rotatiu que està superant al grup Godó en la fòbia a la bicicleta, que ja és dir...) on, segons ell, deia que els bicicletes tenen prohibida la circulació a la Rambla de Catalunya. Evidentment això és rotundament fals. Es pot veure la carta a la plana 17 del document pdf del 27 de setembre de 2010:

http://estaticos.20minutos.es/edicionimpresa/barcelona/10/09/BARC_27_09_10.pdf



Passava el mateix amb la prohibició d’anar per vies interurbanes en doble fila que quan ja fa anys estava prohibit, hi havia ciclistes que preferien córrer el risc de ser multats, pel senzill motiu que el fet d’anar en doble fila obligava a la resta de vehicles a realitzar un desplaçament lateral per avançar, que era realitzat amb major seguretat pels ciclistes respecte a quan aquests estaven situats en fila india que era la norma d’aquells moments. Des de fa anys, ja es pot circular en bicicleta anant en doble fila.

Per sort, ja que no és massa habitual, el diari 20 minutos ha permès el dret a rèplica i el dijous 15 de setembre de 2011 ha publicat 2 cartes explicatives. Es pot veure a la plana 11 del document pdf:

http://estaticos.20minutos.es/edicionimpresa/barcelona/11/09/BARC_15_09_11.pdf



Senyaldetrànsita

lesCostesdelGarraf

He llegit que un lector es pregunta

com es pot avançar al

ciclista per les Costes del Garraf

si hi ha molts tramsen línia

contínua. A la bicicleta,

com a d’altres vehicles lents,

se’ls pot avançar trepitjant la

línia contínua sense cometre

cap infracció. I asseguro

que es famolt sovint.

Tot és tenirunamicadepaciència

i trobar el moment.

Aprofito per dir que no estaria

malamentqueeneldiarisortissinles

«noves» (que jano són

noves)normativesdelabicicleta.

Hi ha molta gent que no se

les sap (poden anar dos ciclistes

enparal•lel, es pot avançarlosenlíniacontínua,

enunarotonda

tot el grup ha de passar

comunblocsihaentratcorrectament

el primer encara que

vinguin cotxes per la rotonda,

etc, etc.).Detantentant, recordar

aquestes coses farien molt

de bé iprovocarienmenysdiscussions.

Jaume.

Enrespuesta a la pregunta de

un lector sobre la señal en las

Costes delGarraf, cabe destacar

que, si repasamos el Código

de Circulación, referente a

adelantamientosenlíneacontinua

dice que a animales,

vehículos de tracción animal,

peatonesyvehículossinmotor

(bicicletas, ciclomotores, etc.)

se lespuedeadelantarenlínea

continua, invadiendo el sentidocontrario,

dejandounmínimo

de 1,5m, siempre que la

circulación ensentido contrarionoslopermita.

Asíqueesta

señal, según el Código de Circulación,

estábiensituada,nos

recuerda el artículo de dicho

Código.



La fòbia a la bici a Barcelona és una constant, però hi ha altres enemics de la bici i no és altre que la ignorància.

La ignorància, quan s’instal•la a la via pública en forma d’usuari, pot convertir-se en un greu problema quan ens desplacem en bicicleta.

Només cal llegir l’article 14 de l’Ordenança i veurem que en molts aspectes, els ciclistes en sortim mal parats a la vida diària:

-Quan circulem amb la bicicleta en sentit contrari en carrers amb prioritat invertida i els ‘ignorants’ ens increpen dient-nos que estem comenten infraccions.

-Quan circulem amb la bicicleta en determinades voreres i els ‘ignorants’ ens increpen dient-nos que estem cometen infraccions.

-Quan circulem amb bicicleta per carrils bici situats damunt de les voreres i quan demanem a vianants i/o a altres vehicles que no hi circulin i/o deambulin ni s’hi estiguin aturats, aleshores també ens increpen.



La ignorància provoca discussions i enfrontaments entre usuaris, en part, per desconeixement i també, per IGNORÀNCIA de: normes, codis, ordenances i altres marcs normatius que regulen les actituds i comportaments en els desplaçament i diferents usos de vehicles i vianants i espais en les diferents vies públiques.