En aquesta entrada he volgut fer una tria de senyals i indicacions del nostre estimat país veí que a diferencia del nostre, estima i benera la bicicleta.
Carril compartit bus/bici:
ciutat d'Annecy
Espai compartit bus i bici indicat amb senyal vertical i pintura al paviment (Annecy)
Espai compartit bus i bici a l'entrada a Grenoble
Circulació de bicicletes en sentit contrari en carrers d'un sol sentit i amb senyal de prohibició d'entrada prohibida (a sota del senyal hi ha escrita la inscripció on hi consta el text: "excepte bicicletes":
El senyal d'obligació indica el sentit obligatori a seguir. La fletxa assenyala la direcció i sentit que els vehicles tenen obligació de seguir. Queden exemps d'aquesta obligació les bicicletes, doncs al senyal de prohibició d'entrada prohibida, en el qual es prohibeix l'entrada a tota classe de vehicles, hi ha un rètol a sota del senyal on hi diu: "Excepte bicicletes". Cliqueu a sobre de la fotografia per veure-ho més clar. La foto correspon a la ciutat d'Annecy.
Senyal d'entrada prohibida. Els senyals de prohibició d'entrada, per qui se les trobi en front en el sentit de la seva marxa i a partir del lloc en que es troben situades, prohibeixen l'accès als vehicles o usuaris. Concretant més, aquests dos senyals d'entrada prohibida, prohibeixen l'accès a tota classe de vehicles. A la part inferior dels senyals, hi ha un text on hi diu: "Excepte bicicletes". Podeu clicar a sobre la foto per tal que es faci més gran. La foto correspon a un carrer de Genève (Suïssa) que és d'un sol sentit a excepció de les bicicletes que sí que poden circular en sentit contari.
Carrer d'un sol sentit però al paviment apareix una senyalització per informar que ens podem trobar bicicletes en sentit contrari. També hi ha un senyal vertical que ho informa però a la imatge queda tallat. La fotografia correspon a la ciutat de Genève.
Carrer d'un sol sentit i amb senyal de prohibició d'accès a tota classe de vehicles excepte a les bicicletes. Per reforçar el senyal vertical, al paviment també hi ha la indicació que permet a les bicicletes poder circular en sentit contrari.
El següent video porta un títol que pot prestar a confusió, però el vaig titular així expressament. El títol és: "Circulació de bicicletes en carrers amb prioritat invertida". Les imatges no corresponen a un carrer amb prioritat invertida. Al text del peu del video ja informo d'aquest fet.
A Barcelona, els mitjans de comunicació estan carregant constantment contra les persones que es desplacen amb bicicleta. Aquest fet constatable en nombrosos articles d'aquest blog, és una reiteració a la ciutat comptal. D'entre les crítiques al col·lectiu ciclista, una d'elles, correspon a la que fa referència a circular en sentit contrari, quelcom que està permès realitzar en determinats casos amb la nova Ordenança de circulació. Més endavant, dedicaré una entrada expressament a parlar sobre la circulació de bicicletes en sentit contrari a Barcelona.
Espais delimitats per tal d'enfatitzar més per on han de fer la deambulació els vianants i la circulació les bicicletes:
Llac d'Annecy. Aquí no hi ha possbilitat de conflicte vianant/bicicleta. A Barcelona tampoc n'hi hauria d'haver
Delimitació de passos de vianants i de bicicletes:
A Barcelona ja tenim uns passos així al Passeig de Sant Joan en el tram comprès entre Av. Diagonal i Travessera de Gràcia, però a la pràctica es un desgavell....
Carreteres preparades per anar en bicicleta:
Carretera preparada per anar en bicicleta
Voral d'un color diferent i senyal vertical
Vorals de color diferent en llocs de possible conflicte com per exemple quan hi ha una desviació.
Senyalització per a les bicicletes
Les carreteres sempre tenen en compte la bicicleta
Es tenen en compte els punts conflictius
Les rotondes son una manera de regular el trànsit que a Barcelona i a Catalunya a dia d'avui, molts condurctors no saben com afrontar-les i desconeixen quelcom tant important com les preferències de pas. Qui hagi circulat per la carretera Nacional II (La carretera de l'estat espanyol amb més accidents de trànsit) tindrà a la memòria quin tipus de rotondes existeixen. A les següents imatges mostro dos exemples de com són les franceses:
Tant de bo algun dia poguem disposar d'infraestructures com aquesta.
Separació de l'espai de les bicicletes amb ressalt. Fixeu-vos en la claveguera. A Barcelona encara hi ha carrers amb clavegueres on pot introduir-se la roda...
Els ports de muntanya de França, estan perfectament indicats amb informacions a cada quiñòmetre. A cada placa quilòmetrica rebem informació de l'alçada actual, el tant per cent del quilòmetre que s'inicia, l'alçada total del port i la distància en quilòmetres fins al final del port:
Placa del coll del Tourmalet
Placa al coll del Saisies
Placa al coll de l'Iseran
La distància mínima a la que cal avançar a una persona que circula en bicicleta és 1,5 metres. No obstant, molts cops no és respectat. A França, ho recorden amb senyals:
Recordatori per a la resta de conductors
Recordatori per a la resta de conductors
La mateixa foto anterior des d'un altre angle
Algunes carreteres són tancades en determinats dies i horaris a l'us exclusiu de les bicicletes. Podríem proposar fer el mateix a la carretera de l'Arrabassada, per exemple els divendres...
Tots els divendres al matí es talla la carretera.Només hi poden circular bicicletes.
França respecta i estima la bicicleta
La combinació tren + bici afavoreix la mobilitat:
A França els trens estan adaptats al transport de bicicletes
Espai reservat a les bicicletes
Transport de bicicletes als trens
Bicis als trens
Espai per a bicicletes
Un model de carrer a Genève. Pot veure`s que hi ha circulació de vehicles en dos sentits, així com tramvia en dos sentits i carrils bici en dos sentits:
Carrers pensats pes als ciutadans a Genève
He volgut acabar aquesta entrada amb una imatge d'una paperera per a persones que es desplacen en bicicleta. Sense baixar de la bicicleta es poden llençar les deixalles: